“Surround yourself with people who take their work seriously, but not themselves”

Idag funderar jag över det här med att hitta rätt. Allstå, hur vet man att man har hittat rätt egentligen? Det finns inget riktigt kort svar på den frågan tycker jag. Det är istället många små saker som tillsammans gör att man stannar upp ibland och ler lite smått för sig själv och tänker: ”ja, jag har hittat rätt”.

När jag tänker på mitt jobb så är det en av platserna jag har hittat rätt på. Jag ska inte sitta här och påstå att varje dag är rosa moln och glada elever som bara längtar efter att få lära massor, men i det stora hela är det så många stunder som är fantastiska att man liksom glömmer de andra. Det är för mig att hitta rätt.

Många säger ofta att de har de bästa arbetskamraterna, men då har de inte träffat eller jobbat med mina. Det går aldrig en hel dag utan att någon gapskrattar, berättar en alldeles för grov vits vid lunchen eller hittar på något stunt i klassrummet som sedan blir en snackis resten av veckan. Eleverna på vår skola trivs bäst av alla visade senaste undersökningen i kommunen och det förstår jag. För när lärare älskar det de gör och visar det med alla sinnen smittar det av sig på eleverna. Och när lärare och elever trivs tillsammans, då har de hittat rätt.



Kommentarer
Mamma Monica

Tänk så rätt du har! Jag vet efter 35 år i yrket.

Fortsätt att vara positiv och se det som är bra så kommer ditt yrkesval att vara dig till lycka och glädje.

Man får så mycket tillbaka!

Puss o Kram!

PS. Pappa har inte slagit sig, han tar bara igen sånt han missat.

2012-04-26 @ 20:20:25
Marie

Vad härligt att höra Åsa! :)

2012-04-27 @ 10:52:36
URL: http://marieguld.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

torstenssons

ännu en svensk i Norge

RSS 2.0