"To the uneducated, an A is just three sticks"

En speciell måndag idag eftersom jag spenderat hela dagen med min grupp på 10.trinn som ska ha muntlig examen i franska på onsdag. De blev ganska chockade när de fick beskedet och det är ju kanske förståligt med tanke på att de kan komma upp i alla ämnen. Risken var med andra ord ganska liten att det skulle bli just franska. Muntlig examen är ju något vi inte har i Sverige, så här kommer en liten snabb redogörelse.

Eleverna får alltså veta vilket ämne de ska ha examen i och sedan får de blint ta en uppgift som läraren har förberett. Läraren har med andra ord tidigare fått veta vad eleverna kommer upp och har fått sina uppgifter godkända av en lärare vid en annan skola som kallas för sensor. Eleverna jobbar hårt i 48 timmar och förbereder sig inför att solo hålla en muntlig presetation på 10-15 minuter och sedan svara på läskiga frågor som läraren och sensoren ska ställa.

När detta är över får eleven gå ut och läraren och sensoren ska diskutera sig fram till ett betyg. Ibland är de eniga och ibland inte och då är det sensor som har sista ordet. Eleven kommer in och får sitt betyg och är förhoppningsvis glad som en sol.

Så, nu vet ni vad jag och mina elever ska hålla på med fram till onsdag eftermiddag. Tycker lite synd om dem, men med hårt jobb ska detta gå helt fint. Imorgon ska jag träffa alla en och en för att få lite koll på hur det går för dem. Spännande ska det bli!



Kommentarer
Marie

Oj, läskigt! Speciellt i det omöjliga språket franska! :D Kram

2012-06-11 @ 23:33:51
URL: http://marieguld.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

torstenssons

ännu en svensk i Norge

RSS 2.0