“When you finally go back to your old hometown, you find it wasn't the town itself you missed but your childhood”

Fredag idag och hur skönt är inte det? Smygstartar dagen med att sitta tentamensvakt och sen ska mina franskelever få ha muntliga presentationer. Det ska bli kul att se vad de får till. Många lärare tycker att det är supertråkigt att sitta vakt, men jag tycker det är skönt. Det är tyst och lugnt och eleverna jobbar, i alla fall om man har tur som jag att sitta första lektionen :)
 
Igår var det sista innebandyträningen innan matchen imorgon. Vi ska lira mot Tunet och det ska bli skoj. Lite ändringar i kedjorna har väl präglat veckans träningar och det har väl inte funkat helt optimalt, men igår kändes det helt ok och det ska bli kul att se hur vi funkar tillsammans.
 
I onsdags höll jag första talet i retorikkursen som ingår i svenskakursen jag läser nu. Snacka om nervöst, även om det var över nätet. Uppgiften var att framföra ett informativt tal om vår hemort. Först så hade jag problem att få ihop 5 min. Jag menar, hur mycket intressant finns det egentligen att säga om Hammerdal? Ni som har varit där vet ju att det inte direkt är känt för något speciellt. Hur som helst så insåg jag när jag var färdig att jag skrivit alldeles för mycket, så kanske det ändå finns mycket spännande i Hammerdal. Min inledning i talet var:
 
"Orten Hammerdal ligger 7 mil norr om Östersund på 45:an, ja, bokstavligt talat  45:an. Orten hör till Strömsunds kommun och ligger vid Hammerdalssjön. De flesta som kommer hit stannar i 3 minuter. Det är nämligen den tid det tar att köra genom samhället med bil, från att man passerat välkomstskylten uppe vid betonggjuteriet, till att man kör förbi välkommen återskylten nere vid OK, om man nu kommer söderifrån".
 
Oavsett så fick jag väldigt bra feedback trots att jag var supernervös. På tisdag är det dags igen, men då ska vi hålla ett argumenterande tal på valfritt ämne. Men först ska jag ju ta helg och vinna en innebandymatch :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

torstenssons

ännu en svensk i Norge

RSS 2.0