"Why change such a great story?"

Igår var vi på date jag och min man. Efter snacks och pizza på Pizzanini gick vi upp till bion och såg "Hypnotisören". Så här i efterhand önskar jag nästan att jag inte hade läst boken tidigare. Filmen är bra. Den är till och med riktigt bra. Tyvärr så är boken och filmen helt olika och därför kan jag inte låta bli att känna mig lite lurad.
 
Jag förstår att en sådan intensiv bok, med mycket inneåll, måste bantas ned för att inte dra över 2 timmar, men jag kan däremot inte förstå varför Hallström väljer att ändra om så många avgörande detaljer. Det är ett par år sedan jag läste boken, och jag minns därför inte alla detaljer, men att presentera en helt annan story i filmen blir för dumt.
 
Filmen är ändå bra. Olin och Persbrandt är övertygande och hemska, blodfyllda scener blandas med svartsjuka och vardagsliv. Ser man filmen som fristående från boken så blir man inte besviken. Jämför man däremot, blir man det. Den är oavsett värd en titt.
 


Kommentarer
Marie

Vi ska se den ikväll! :)

2012-10-06 @ 13:45:43
URL: http://marieguld.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

torstenssons

ännu en svensk i Norge

RSS 2.0